آیا برای همه کسب و کارها داشتن وب سایت لازم است؟
در پاسخ به این سوال اغلب موارد به سرعت می گویند، بله! ولی واقعیت طبق تعریف بازاریابی دیجیتال و سوالات پر تکرار جواب خیر است!
تعریف بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ
به هر گونه تبلیغات در فضای آنلاین، اینترنت و رسانه های دیجیتال توسط ابزارهای دیجیتال که منجر به فروش شود
آنلاین شاپ هایی که بدون وبسایت در اینستاگرام، دیوار، دیجی کالا و باسلام و… در حال فروش محصول خود هستند و به اهداف بازاریابی خود می رسند، آیا لزوما وبسایت دارند و نمیتوانند بدون وبسایت کار خود را ادامه بدهند؟! قطعا بدون وبسایت کارشان راه می افتد.
اما داده هایی که یک کسب و کار از وب سایت می تواند به دست بیاورد خیلی زیاد است و حتی با آنالیز این داده ها می توانند در دیگر فضاها مثل شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها بهتر و موثرتر عمل کنند.
دسته بندی مخاطبان و اینکه از چه مناطق جغرافیایی هستند، چه تیپ مخاطبانی هستند، در چه رنج سنی و با چه دستگاه هایی وارد وبسایت شما شده اند و خیلی داده های بیشتر دیگر از مزیت های داشتن یک وبسایت است. داده های جالبی است، نه؟!
این داده ها را شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها و پنل هایی مثل باسلام و دیجی کالا به شما نمی دهند. اگر به هر بهانه ای بتوانید مخاطبان را به سایت خود بکشانید، می توانید داده هایی را به دست بیاورید که بر اساس این داده ها به شکل اثربخش تری در دیگر فضاهای آنلاین، فعالیت کنید.
به همین خاطر اگر کسب و کاری در فضای آنلاین دارید بهتر است که یک وب سایت داشته باشید و بخشی از مخاطبان خود را به وب سایت هدایت کنید. تا بتوانید دغدغه های عمومی مخاطبان را بفهمید.
بطور مثال اگر فروشگاه لباس دارید بهتر است که مخاطب خود را به وبسایت هدایت کنید تا هم مشخصات بیشتری از محصول را به آنها نمایش دهید و هم هنگام خرید بتوانید به اطلاعات شخصی آنها مثل ایمیل برای ایمیل مارکتینگ، تلفن همراه برای اس ام اس مارکتینگ دست پیدا کنید.
حتی می توانید با فعال کردن نوتیفیکیشن در مرورگر آنها به ارسال نوتیفیکیشن به دستگاه موبایل یا لپ تاپ آن ها دست پیدا کنید تا متناسب با رویدادهای خاص برای آنها پیام ارسال کنید.
حتی شما با قرار دادن ویدئوهای تستیمونیال از مشتریان یا رضایت مشتریان مخاطبان خود را متقاعد به خرید از محصول خود کنید و اعتماد و اعتبار بسازید. کسانی که وبسایت دارند، می دانند مخاطبانشان به چه مطالبی علاقه بیشتری دارند و حتی می توانند پرسونای مخاطب طراحی کنند تا پیامک های سفارشی و مطالب سفارشی برای پرسونای خود ارسال کنند.
اهمیت داشتن سایت برای کسب و کارها
تا اینجا از ضرورت نیاز یک وبسایت به عنوان یک ابزار کارآمد برای کسب و کارهای آنلاین متوجه شدید و برخی از دلایل مهم برای نیاز کسب و کار ها برای داشتن وبسایت، عبارتند از:
با وبسایت در فضای آنلاین دیده شوید
مردم اکثراً به دنبال محصولات یا خدمات خود در اینترنت میگردند. وجود وبسایت به کسب و کار این امکان را میدهد که به آسانی در دسترس مشتریان قرار گیرد و از هر نقطهای از جهان به آن دسترسی داشته باشند.
افزایش اعتبار و اعتماد مشتریان با سایت
تصور کنید که یک آنلاین شاپ در شبکه های اجتماعی چقدر می تواند اعتماد مشتریان را به خود جلب کند تا این که سفارش آنها از طریق یک پلتفرم معتبر ثبت و ارسال شود. پس در نتیجه یک وبسایت حرفهای و جذاب نشان دهندهی جدیت و حرفهای بودن کسب و کار است. گاهی اوقات مشتریان ممکن است بر اساس وجود یک وبسایت معتبر تصمیم به خرید کنند.
ارتباط مداوم با مشتریان
وبسایت به کسب و کار این امکان را میدهد تا از طریق جمع آوری لید یا Lead Generation و جمع آوری این داده ها در بانک اطلاعاتی با مشتریان خود ارتباط مداوم برقرار کند. از طریق وبسایت میتوان رویدادها، دورهمی ها، اخبار، و تخفیفات را به مشتریان اطلاعرسانی کرد و بازخوردهای آنها را دریافت کرد.
جذب مشتریان جدید
جذب مشتریان جدید برای یک وبسایت فرآیندی است که شامل استراتژیها و رویکردهای مختلفی میشود. یکی از اصلیترین راههای جذب مشتری بهینهسازی برای موتورهای جستجو (SEO) است. با تولید محتوای با کیفیت و مرتبط که به خوبی با کلمات کلیدی بهینه شده باشد، میتوانید رتبه بهتری در نتایج جستجو به دست آورید که این امر منجر به افزایش بازدیدهای بالقوه مشتریان جدید میشود.
گسترش روش های بازاریابی آنلاین
روشهای بازاریابی آنلاین شامل استراتژیهای نوآورانهای مانند بازاریابی محتوا، شبکههای اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)، و تبلیغات PPC، میباشد. تنها با داشتن وبسایت می توانید هر یک از کانالهای بازاریابی که نام برده شد را به کار ببندید.
انتشار محتوا و اطلاعات
وبسایت بدون محتوا کاری بیهوده برای کسب و کارهایی که این بستر را ایجاد می کنند، می باشد. چرا که همانگونه که متخصصین حوزه تولید محتوا هم گفتند، “محتوا پادشاه است”. وبسایت به صاحبان کسب و کار کمک می کند تا انتشار محتوای آموزشی، اطلاعاتی، و حتی آخرین اخبار کسب و کار خود را در معرض دید مخاطبان خود قرار دهند.
فروش آنلاین
اگر کسب و کار شما محصولات فیزیکی یا حتی دیجیتالی دارد، وبسایت میتواند به عنوان یک فروشگاه آنلاین عمل کند و به مشتریان این امکان را بدهد که محصولات را به راحتی بخرند. چرا که امکان ارائه خدمات پس از فروش با وبسایت خیلی آسان تر از دیگر بسترها می باشد.
امکان ارزیابی دقیق مشتریان
با حضور مخاطبان و مشتریان در وبسایتتان این امکان را خواهید داشت که رفتار مشتریان را تحلیل کنید. ابزارهای تحلیلی وبسایت اطلاعاتی مانند تعداد بازدیدها، محل جغرافیایی مشتریان، و پیشروی در فعالیتهای آنلاین را فراهم میکنند.
جمع بندی
به طور کلی، وبسایت به عنوان یک پلتفرم یا بستر اثربخش برای ارتباط با مشتریان، بازاریابی، و گسترش حضور در فضای آنلاین توصیه میشود. البته، هر کسب و کاری ممکن است نیازها و اولویتهای مختلفی داشته باشد، اما در دنیای امروزه، حضور آنلاین اغلب یک نیاز اساسی برای کسب و کارها به حساب میآید.
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
سلام. خیلی تیترهای جالبی بود. اگر میشه یک نمونه هم در قالب ویدئو برامون ضبط کنید.
سلام علی جان. سپاس از دیدگاهت. حتما یک ویدئو میذارم.